XR technológie mieria do knižníc. SmartLab ponúkne imerzné zážitky

XR technológie mieria do knižníc. SmartLab ponúkne imerzné zážitky

Rozšírená realita (Extended Reality – XR) predstavuje moderný spôsob, ako sprostredkovať imerzné vzdelávacie zážitky a interaktívny obsah. XR prepája virtuálnu realitu (VR), rozšírenú realitu (AR) a zmiešanú realitu (MR) do jedného celku, ktorý umožňuje používateľom vstupovať do digitálnych svetov, prepájať ich s fyzickým prostredím a zažívať vzdelávanie úplne novým spôsobom.

Európska únia v rámci iniciatív Shaping Europe’s Digital Future zdôrazňuje význam XR pri rozvoji digitálnych zručností, podpore inovácií a sprístupňovaní moderných technológií širokej verejnosti. XR má veľký potenciál najmä vo vzdelávaní, kultúre a práci s komunitou.

Aj preto do 50 SmartLabov pribudnú najnovšie okuliare na virtuálnu realitu Meta Quest 3S. Ide o populárne zariadenia disponujúce funkciami XR, ktoré ponúkajú bezdrôtové fungovanie a jednoduché ovládanie, čo z nich robí vhodné riešenie aj pre úplných začiatočníkov. Okuliare kombinujú virtuálnu a zmiešanú realitu, takže digitálne objekty je možné prirodzene vkladať do reálneho priestoru.

Meta Quest 3S
VR okuliare Meta Quest 3S

XR technológie otvárajú knižniciam nové možnosti vo vzdelávaní a sprístupňovaní kultúrneho dedičstva. Používatelia môžu zažiť simulácie, virtuálne prehliadky, interaktívne modely či prehliadať si vzácne artefakty z každého uhla. XR zároveň podporuje rozvoj digitálnych kompetencií a otvára priestor aj pre aktivity zamerané na osobný rozvoj. Vo virtuálnom prostredí je možné bezpečne zažiť situácie, ktoré v reálnom svete môžu byť náročné či stresujúce – napríklad simulácie výšok alebo kontaktu s pavúkmi a hmyzom. Takéto zážitky, využívané vo svete aj pri prekonávaní bežných fóbií, môžu v knižniciach slúžiť najmä na edukáciu a uvedomenie si vlastných reakcií, a to v kontrolovanom a bezpečnom prostredí.

Kedy si môžete nové vybavenie SmartLabov vyskúšať? V týchto dňoch prebieha rozvoz zariadení do jednotlivých knižníc. Následne je už na knižnici, či začne VR headsety používať okamžite, alebo počká na školenia CVTI SR na začiatku roka 2026, ktoré poskytnú aj odporúčania k vzdelávacím aplikáciám. V prípade záujmu preto kontaktujte svoju najbližšiu knižnicu. Vzdelávaniu v oblasti XR technológií sa venuje aj projekt Smart vzdelávanie v knižniciach bez hraníc.

Ochrana osobných údajov

Táto webová stránka používa cookies, aby sme vám mohli poskytnúť čo najlepší používateľský zážitok. Informácie o súboroch cookie sa ukladajú vo vašom prehliadači a umožňujú zistiť, keď sa na túto webovú stránku znovu vrátite a pomáhajú tiež nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webovej stránky sú pre vás najzaujímavejšie a najužitočnejšie.