Neobmedzená zábava s Ozobotom v knižnici
Neobmedzená zábava s Ozobotom v knižnici
Je možné vzdelávať tých najmenších v základoch programovania a algoritmického myslenia pomocou kreslenia? S malým a hravým robotom Ozobotom je to nielen možné, ale aj zábavné!
Ako funguje Ozobot
Ozobotov vytvoril v roku 2012 Nadar Hamda a odvtedy spoločnosť Ozobot vyrába zábavné programovateľné roboty pre ďalšie generácie detí. Ozobot priniesol revolúciu v učení programovania už od útleho veku. Jeho ovládanie je jednoduché aj pre najmladších, pretože sa dá programovať len pomocou farebných čiar (červenej, modrej, červenej, zelenej) a sledu farebných štvorčekov, čo dáva deťom veľkú kreatívnu slobodu pri tvorbe programov. Príkazy sa líšia od zmeny smeru pohybu, po nastavenie rýchlosti až po rôzne efekty. Môžete nechať Ozobota rotovať ako tornádo alebo tancovať odzadu. Program vzniká na papieri, prípadne dokresľovaním ,,príkazov” do predpripraveného papiera. Ak nefunguje jedna cesta, môžeme zobrať fixku a kreslím novú. Zabávať sa s Ozobotom môžeme kdekoľvek – v triede, doma, v knižnici či na dvore. Nie je potrebný žiadny počítač ani tablet, stačí Ozobot, fixky a papier.
Druhou možnosťou ovládania Ozobota je využitie blokového programovacieho jazyka OzoBlockly. OzoBlocky funguje ako webová aplikácia. Tento pokročilejší spôsob programovania je vhodnejší pre starších účastníkov kurzov. Jeho obrovskou výhodou sú vizuálna prehľadnosť a intuitívnosť. Jednotlivé príkazy sa do seba skladajú ako puzzle, takže nesprávne zadané príkazy do seba jednoducho nepasujú a nedajú sa poskladať. Zároveň však tento systém umožňuje kombinovať viac príkazov v jednej chvíli a logicky ich na seba nadväzovať. Ponuka príkazov je v 5 stupňoch obtiažnosti.
Ozobot je na trhu v dvoch variantoch Ozobot Bit a Ozobot EVO. Verzia Bit je jednoduchšia a lacnejšia. Obidve varianty Ozobota disponujú optickými senzormi na detekciu čiar a farieb a LED svetlom, ktoré je možné tiež programovať. Evo je väčší, inteligentnejší, robí zvuky a komunikuje aj cez bluetooth – s mobilným telefónom či s inými Ozobotmi. Nabíjanie Ozobotov je riešené pomocou microUSB portu. Novinkou je nová platforma Ozobot Classroom, kde lektor môže sledovať postup pri riešení zadaných úloh. Všetky aktivity sú zároveň ukladané. Možno ich následne analyzovať a zhodnotiť tak posun v zručnostiach jednotlivých skupín.
Zážitkové vzdelávanie s Ozobotom v knižnici
Využitie Ozobotov v knižnici je veľmi rozmanité a prispieva k interaktívnemu a zábavnému spôsobu učenia. Okrem vzbudzovania záujmu o programovanie či robotiku, kde slúži ako pomôcka na rozvoj algoritmického a logického myslenia, Ozobot vie byť nápomocný aj pri pochopení matematiky, kde žiaci môžu naprogramovať cesty s rôznymi matematickými operáciami. Knižnice v spolupráci s miestnymi školami môžu využiť Ozobota aj na podporu vybraných školských predmetov, ako je geografia, kde sa môžu využívať pri slepej mape, na ktorej naprogramovaný Ozobot prechádza cez rôzne mestá v správnom poradí. Inokedy sa Ozoboty zmenia na planéty našej slnečnej sústavy a po eliptických dráhach obiehajú okolo Slnka, aby si deti tieto kozmické pohyby dokázali aj predstaviť. Pri nácviku písania písaných písmen zasa Ozobot pomáha deťom fixovať si tvary písmen. Prepojenia Ozobota s jednotlivým školským predmetmi a témami sú takmer neobmedzené.
Ozobot ako knižný hrdina alebo sprievodca knižnicou
Okrem vyššie uvedených spôsobov je možné využiť Ozobota aj pri čitateľských aktivitách v knižnici s deťmi. Pomocou papiera, farbičiek a lepiacej pásky zmenia deti Ozobota na knižného hrdinu, ktorý sa musí dostať z bodu A do bodu B a zachrániť tak dej príbehu. Deti tiež môžu navrhovať a kresliť rôzne cesty a scenáre pre knižného hrdinu, čím rozvíjajú svoju fantáziu a tvorivosť.
A čo tak zoznámiť deti s knižnicou prostredníctvom Ozobota? Knihovníci si môžu pripraviť interaktívnu mapu knižnice, jej oddelení a služieb, po ktorej následne Ozobot – čitateľ prechádza, objavuje nové oddelenia, služby a učí sa orientácii v priestore. Tento spôsob využitia nielenže podporuje záujem o čítanie, ale zároveň obohacuje deti o nové zážitky a vedomosti z oblasti knihovníctva.
Na záver
Ozobot je úžasný nástroj, ktorý kombinuje učenie s hrou a kreativitou. Jeho použitie v knižniciach otvára nové možnosti zážitkového vzdelávania, ktoré sú zábavné a poučné zároveň. S Ozobotom môžu deti objavovať svet programovania, logického myslenia a mnohých školských predmetov hravou formou, ktorá ich motivuje k aktívnemu učeniu. Neobmedzená zábava s Ozobotom v knižnici je skvelým spôsobom, ako deti inšpirovať k vzdelávaniu a rozvíjaniu ich zručností.