Knižnice ako centrá moderného vzdelávania. Ako mBot2 mení zážitok na učenie
Knižnice ako centrá moderného vzdelávania.
Ako mBot2 mení zážitok na učenie
V poslednom desaťročí prechádzajú knižnice na Slovensku výraznou premenou – z tradičných kultúrnych inštitúcií zameraných na požičiavanie kníh a sprístupňovanie dokumentov sa menia na aktívne vzdelávacie a komunitné centrá.

Spojenie sveta kníh s modernými technológiami otvára v knižniciach priestor pre rozvoj tvorivosti, kritického myslenia a digitálnych zručností. K tomuto posunu prispieva aj technologický pokrok a projekty ako Smart vzdelávanie v knižniciach bez hraníc, ktoré prinášajú do knižníc nové formy neformálneho vzdelávania. Významným nástrojom v tomto procese je vzdelávací robot mBot2, ktorý obohacuje prostredie knižníc o zážitkové, hravé a interaktívne učenie.
MBot2 je programovateľný vzdelávací robot, určený pre deti a mládež, vyvinutý spoločnosťou Makeblock. Jeho hlavným cieľom je umožniť používateľom osvojovať si princípy programovania, robotiky a algoritmického myslenia prostredníctvom zážitkových aktivít.


Robot sa dodáva ako stavebnica, ktorú možno ďalej rozširovať pomocou širokej palety konštrukčných dielov Makeblock.
„Srdcom“ robota mBot2 je inteligentný mikropočítač CyberPi, ktorý funguje ako samostatná vzdelávacia platforma. Je vybavený výkonným dvojjadrovým procesorom ESP32-WROVER-B, vlastným operačným systémom CyberOS, a ponúka širokú škálu integrovaných funkcií. Nájdeme na ňom farebný 1,44″ LCD displej, joystick a tri ovládacie tlačidlá, päť RGB LED diód, senzor intenzity svetla, gyroskop, mikrofón, ako aj moduly Wi-Fi a Bluetooth pre bezdrôtovú komunikáciu.
Vďaka tejto výbave dokáže mBot2 plniť rôzne úlohy – napríklad sledovať čiaru, vyhýbať sa prekážkam, reagovať na farby, zvuky či svetelné podnety, a zároveň poskytuje používateľom bohaté možnosti experimentovania a učenia sa v oblasti programovania a robotiky. Na programovanie robota mBot2 sa využíva prostredie mBlock 5, ktoré vychádza z vizuálnej filozofie jazyka Scratch a je doplnené o možnosť prepnutia do jazyka Python. Tento duálny prístup umožňuje plynulý prechod od intuitívneho blokového programovania k textovému kódu, čo podporuje rozvoj logického myslenia a porozumenia štruktúre programovacích jazykov.
Prostredie je vhodné pre široké spektrum používateľov – od úplných začiatočníkov až po pokročilých programátorov.
Čo prináša robot mBot2 do knižníc?
Robot mBot2 nachádza uplatnenie nielen na základných školách pri výučbe informatiky, techniky, fyziky, v centrách voľného času, ale aj v knižniciach. Robotika v knižniciach otvára široké spektrum aktivít pre rôzne vekové kategórie.
Pre mladšie deti (od 8 r.)sú k dispozícii jednoduché úlohy ako skladanie robota, učenie sa základných pohybových príkazov, vyhýbanie sa prekážkam alebo sledovanie čiar, čo podporuje kognitívne a logické zručnosti.


Pre staršie deti a mládež (od 15 r.) sú k dispozícii komplexnejšie scenáre ako navigácia bludiskom, prenos predmetov či tvorba vlastných programovacích projektov, ktoré rozvíjajú analytické myslenie, tímového ducha a schopnosť riešiť komplexnejšie problémy.
Robot mBot2 predstavuje efektívny nástroj na to, ako premeniť knižnicu na moderné edukačné centrum, ktoré spája zábavu, učenie a technológie. Podporuje rozvoj digitálnych zručností, kritického myslenia a tímovej spolupráce, pričom motivuje mladú generáciu k objavovaniu a tvorivosti.
Implementácia robotických aktivít rozširuje poslanie a komunitný rozmer knižníc, a zároveň posilňuje odbornú rolu knihovníkov.

Vzdelávanie s robotom mBot2 môžeme realizovať vďaka projektu Smart vzdelávanie v knižniciach bez hraníc, ktorý je realizovaný v rámci programu cezhraničnej spolupráce Interreg VI-A Slovensko-Česko 2021-2027. Cieľom projektu je podporiť vzdelávanie prostredníctvom verejných knižníc zamerané na nové digitálne zručnosti nielen pre základné a stredné školy, ale aj pre širokú verejnosť.
Bc. Terézia Kaliňáková
